تغذیه تکمیلی در زنبور عسل


همانطور که قبلا در بحث تغذیه زنبور عسل ذکر شده ، تغذیه تکمیلی در زنبورعسل به دو صورت است :
1 - تغذیه با مواد قندی
2 - تغذیه با مواد پروتئینی

اما موضوع بحث ما تغذیه مواد قندی است. تغذیه با مواد قندی در کشور ما همانند اغلب منطق دنیا با استفاده از شکر سفید( ساکارز) انجام می شود. روش استفاده از شکر هم  بجز در موارد خاص، غالبا به صورت شربت است. اما سوال اینجاست که در زمان های مختلف سال چه مقدار شربت و با چه غلظتی باید استفاده شود؟

نسبت های زیر از شکر و آب باید بر اساس فصل و یا به منظور تغذیه به زنبورها داده شود :
نسبت 1 سهم شکر به 1 سهم آب برای تغذیه بهاره
نسبت 2 سهم شکر به 1 سهم آب برای تغذیه پاییز به منظور افزایش ذخیره غذایی برای زمستان گذرانی
نسبت 1 سهم شکر به 2 سهم  آب برای تحریک پرورش نوزاد

مقدار شربت و دفعات شربت دهی با توجه به هدف تغذیه و فصل متفاوت است. در فصل بهار و به منظور تحریک تخم ریزی باید شربت به مقدار کم (200 تا 300 سی سی) و در دفعات زیاد (3 بار در هفته) تغذیه شود. اما در فصل پاییز و به منظور افزایش ذخیره غذایی شربت دهی باید در دفعات کم و به مقدار زیاد باشد.
در ادامه بحث تغذیه تکمیلی با مواد قندی در مورد نسبت های مختلف تهیه شربت شکر مطالبی ارائه می شود.بطور معمول از دو نسبت شربت شکر در تغذیه تکمیلی با مواد قندی استفاده می شود.

1 - شربت بریکس 50% که همان شربت یک به یک می باشد یعنی مخلوط کردن نسبت مساوی از آب و شکر
2- شربت بریکس 67% که همان شربت دو به یک است یعنی دو قسمت شکر و یک قسمت آب

جدول بالا آورده شد برای محاسبه مقدار  تولید شربت بریکس 50% است.همانطور که در جدول مشاهده می شود از مخلوط کردن یک لیتر آب با یک کیلوگرم شکر مقدار 1.575 لیتر شربت بریکس 50% تولید می شود.
اما سوالی که مطرح می شود این است که اگر بخواهیم برای 50 کندو شربت یک به یک یا 50% درست کنیم و به ازاء هر کندو یک لیتر شربت تغذیه کنیم چه مقدار از شکر و آب باید با هم مخلوط شوند تا ما 50 لیتر شربت یک به یک داشته باشیم؟
پاسخ بدین صورت است که برای بدست آوردن اینکه چه مقدار آب و شکر با هم مخلوط کنیم تا مقدار مشخصی شربت 50% تهیه کنیم باید مقدار مورد نیاز را بر عدد 1.575 تقسیم کنیم تا مقدار آب و شکر بدست آید. بطور مثال اگر بخواهیم  200 لیتر شربت 50% تهیه کنیم باید عدد 200 را بر 1.575 تقسیم کنیم که عدد 127 می شود یعنی اگر 127 لیتر آب را با 127 کیلوگرم شکر مخلوط کنیم 200 لیتر شربت 50% درصد بدست می آید. جدولی که در ادامه آورده می شود در همین زمینه است.

2 - شربت بریکس 67% یا همان شربت دو به یک ( دو قسمت شکر و یک قسمت آب ) : در جدول 5 نشان داده شده که در صورت مخلوط نمودن نسبت های مختلف از آب و شکر چند لیتر شربت بریکس 67% تهیه می شود.

مانند شربت 50%  سوالی که مطرح می شود این است که اگر بخواهیم برای 50 کندو شربت دو به یک یا 67%درست کنیم و به ازاء هر کندو یک لیتر شربت تغذیه کنیم چه مقدار از شکر و آب باید با هم مخلوط شوند تا ما 50 لیتر شربت دو به یک داشته باشیم؟
پاسخ بدین صورت است که برای بدست آوردن اینکه چه مقدار آب و شکر با هم مخلوط کنیم تا مقدار مشخصی شربت 67% تهیه کنیم باید مقدار مورد نیاز را بر عدد 2.26تقسیم کنیم تا مقدار آب بدست آید و با دو برابر کردن مقدار بدست آمده میزان  شکر بدست آید. جدول 6 که در ادامه آورده می شود مواد مورد نیاز برای تهیه مقدار مشخصی از شربت بریکس 67% را نشان می دهد.
همانطور که در جدول شماره 6 مشاهده می کنید اگر ما بخواهیم 10 لیتر شربت دو به یک درست کنیم باید 4.46 لیتر آب را با 8.9کیلوگرم شکر مخلوط کنیم.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------